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要旨
目的:本論は実務経験20年以上の熟達看護師とそれ未満の熟達前看護師の看護実践知に対する認識の差異について明らかにする.
方法:全国の看護師を対象に,彼らが看護師としてより良く働くために有用であると考えている看護実践知を同定するために,自由記述調査票を用いたインターネットによる全国調査を実施した.
結果:得られた自由記述をコーディングすることで,看護実践知に関する5上位カテゴリー,15カテゴリー,85コードが得られた.カテゴリーレベルのデータについてχ2検定した結果,看護実践知に対する熟達看護師と熟達前看護師の認識に差異が確認された.前者は看護師としての心掛けが重要であると考えているのに対し,後者は実践的なノウハウを求めていた.
考察:熟達前看護師に看護実践知を伝える際には,より良く働くための心掛けと同時に,彼らが直面している問題を解決するためのノウハウも併せて教える必要がある.
Purpose: This study aimed to elucidate the perception gap of practical wisdom in nursing between professional nurses with more than 20 years of experience and pre-professional nurses with lesser experience.
Methods: A nationwide internet survey was conducted via an open-ended questionnaire, which targeted nurses to identify the practical wisdom they believed would help them work better.
Results: The free descriptive answers obtained were coded and classified into five superordinate categories, 15 categories, and 85 codes of practical wisdom in nursing. The perception gap between the professional and pre-professional nurses was verified via a chi-squared test conducted on the category level data. It was found that the former regarded nurses' attitude as important, while the latter emphasized practical know-how.
Conclusion: When practical wisdom is passed down to pre-professional nurses, the know-how on problem-solving must be taught. Furthermore, a positive attitude should be nurtured to help them work better.
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