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抄録
本研究では,日本の小中学生におけるADHD傾向を把握し,その教師評定と保護者評定との差を検討することを目的とした。小中学生5,478名を対象に,担任教師と保護者からADHD-RSの評定を得た。教師評定と保護者評定との相関係数はr=0.3~0.4程度であり,教師評定よりも保護者評定のほうが高かったことから,両者の評定には若干のずれや差異があることが示された。また,アメリカにおけるデータとの比較を行ったところ,教師評定と保護者評定の両方で日本よりもアメリカで得点が高かった。評定者間の違いが生じるメカニズムおよび文化差を検討する必要性について論じた。
The purposes of this study were to obtain standard data on the tendency toward ADHD in Japanese elementary and junior high school students and to examine the differences between teacher and parent ratings. The teachers and parents of 5,478 children rated the tendency toward ADHD for their children. The correlations between the teacher and parent ratings ranged from 0.4 to 0.3, and the parent ratings were higher than the teachers ratings. These results thus prove that some discrepancies exist between the teacher and parent ratings. In addition, as per both teacher and parent ratings, scores of Japanese children were lower than scores of American children.
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