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抄録
近年,高等教育における学生の修学支援について関心が集まっている。しかしながら,学業成績そのものに関与する要因については十分に検討されてこなかった。そこで,本研究では女子大学生の学業成績と抑うつおよび睡眠覚醒の関連について明らかにすることを目的とし,女子短期大学生1年生65名を対象に,抑うつ状態,生活時間調査に関する質問紙調査を行った。その結果,抑うつ状態の者は学業成績が低い傾向にあること,学業成績が低い者は睡眠-覚醒パターンの乱れがみられ,深夜に覚醒が高く,日中の覚醒が低いことが示された。先行研究と同様に,女子大学生の学業成績には,抑うつや睡眠が関連することが明らかになった。
The purpose of the present study is to investigate the influences of depression and sleep-wake patterns on the academic performance of girls studying in junior colleges. Sixty-five girls participated in this questionnaire-based survey. They were asked questions about their depression levels and daily routines, with a focus on sleep. The results obtained were as follows:(a) Students with depression did not perform academically as well as those without it. (b) Academic performance was influenced by the sleep-wake pattern. Our data thus suggest that academic performance is related to depression and sleep-wake patterns.
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