Japanese
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要旨
当校では、学生が将来国内外の人道的な救援活動に携わる可能性を持つことから、入学間もない新入生に対し、赤十字トレーニングセンター(TC)という1泊2日の研修を行っている。
TCは、赤十字授業の導入として、赤十字精神の理解と、赤十字の一員としての人道に基づく自発的な援助行動(Voluntary Service)を促進することを目的としている。
今回の研究では、援助動機・援助行動・自尊感情の側面から、TCが参加者である44名の新入学生に、どのような変化を与えるのかについて追求した。
結果として、TC後自尊感情の上昇がみられた学生に、気づき一発見に基づいた援助行動や、援助を当然としてとらえ、実践しているものが多いという結果が得られた。また、TC前後の援助行動の記述内容の分析から、TCが、日常生活の中での援助行動の実践という、自発的援助行動に対する認識の変化を助けることが示唆された。
Abstract
The purpose of this study was to measure the effectiveness of a basic training course for Red Cross Nursing Students. An effective training course should teach students the Fundamental Principals of the Red Cross Movement such as humanity, impartiality, neutrality.
The study was designed to measure three changes prior to and after the course:(1)change in selfesteem, (2)change in quality of voluntary services,(3)* sources of motivation" for * helping behavior". The study was conducted using a questionnaire sheet given to a sample of 44 new students.
The major result of this study illustrated that those students who showed an increase in selfesteem also tended to recognize voluntary services as natural behavior. As well, these students were able to identify where voluntary services are needed.
Out of these result sgrew the base of thi spaper, i.e .how to effectivel yteach students to participate in the Red Cross Movement.
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