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要旨
本学ではカリキュラム改正を機に、2年次の看護専門分野の必修科目として災害救護論60時間、2単位を設置し、1998年4月より授業を開始した。災害救護論は、1)赤十字の国内救護活動、2)災害と国際協力、3)災害看護の特殊性と基本、4)救護者の自己管理、5)災害救護訓練の参加、6)赤十字の救急法の6つから構成した。
新しく設置した災害救護論の授業に対する学生の学習ニーズを明らかにし、今後の授業と学習展開方略の検討資料とする為に、1)〜4)の授業が終了した時点で、2学生88名を対象にアンケート調査を実施した。アンケートの回収率は89.7%だった。結果から、1)学生の災害救護論に対する学習の必要性と関心が確認できた、2)興味を持った授業テーマでは、トリアージが高い比率を示した、3)希望する学習テーマは救護技術であることが確認できた。今後、これらのトリアージや救護技術に対する学習への動饑づけをふまえ実習展開すると、学生の学習ニーズが更に高まることが期待できる。
In April 1998, a course of 'Disaster Relief Theory' has been established as one of compulsory subjects in 2nd grade Nursing Special Course where obtains 2 credits in 60 hours, by the turning point of a curriculum revision.
This course is composed of 6 elements; 1)domestic relief activity of Red Cross, 2)disaster and international cooperation, 3)peculiarity and basis of disaster nursing, 4)self management in relief activity ,5)participation of the disaster relie ftrainings and 6)Red Cross First Aid.
In order to finding out the requirement for students in this new course and to make its material for future classes as well as establishing the strategy development, a questionnaire survey was conducted among those 88, 2nd grade college students after completing 1)to 4)classes. Its returning rate was 89.7%. As the result, following points were found: 1)students' demands of study and interest towards the Disaster Relief Theory were confirmed, 2)'Triage' was the theme of the highest interest from students and 3)the theme on technical relie fskil lwas confirmed as students' demands.
From now on, it is hopefully expected of increasing students' demands towards study when the class consists their interest and/or demands, likewise triage and technical skills.
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