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要 約
目的:災害看護の教育内容に放射線災害看護に関する教育内容を包含したモデルシラバスの作成を行い、災害看護学の学術的体系化を図ることである。
方法:先行研究による「放射線災害看護の構成要素」と「看護学生に必要な放射線災害看護の基礎知識」を対比検討し、『放射線災害看護の教育内容』を作成した(Step 1)。そして、『看護学教育モデル・コア・カリキュラム』の「災害時の看護実践」の学修目標と、『放射線災害看護の教育内容』とを対比させ、放射線災害看護を包含した「災害看護学」のモデルシラバスを作成した(Step 2)。さらに、災害看護に関する実践的な教育・研究実績を有する学識経験者に対するフォーカスグループインタビューにて、モデルシラバスの内的妥当性・網羅性・必要性を検証し(Step 3)、災害看護学シラバスを作成した。
結論:『放射線災害看護の教育内容』4項目を包含した災害看護学のモデルシラバスを作成した。
1単位:30時間を設定し、15回の授業のうち1回を<放射線の基礎知識・放射線の健康影響と放射線被ばくリスクアセスメント>をテーマとした放射線災害に関する内容とした。
Purpose
The aim of this study is to create a model syllabus that includes educational content on radiation disaster nursing and to create a systematic model of academic disaster nursing.
Methods
We compared two studies, “Components of Radiation Disaster Nursing” (Sato b, 2019) and “Basic Knowledge of Radiation Disaster Nursing Required for Nursing Students” (Sato a, 2019). We metaintegrated these studies and created “Educational Content of Radiation Disaster Nursing” (Study 1). The learning objectives of Nursing Practice in Disasters of the Nursing Education Model Core Curriculum were then compared to Study 1. We created a model syllabus, Disaster Nursing, which includes a radiation disaster nursing component (Study 2). We also verified the validity, completeness, and necessity of the model syllabus at a professional meeting of disaster nursing experts (Study 3).
Conclusion
We created a model syllabus for disaster nursing that includes four items concerning “educational content of radiation disaster nursing.” One credit is 30 hours and one of the 15 lessons is on the subject of radiation disasters with the theme of “basic knowledge of radiation, the health impact of radiation, and radiation exposure risk assessment.”
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