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はじめに
看護学は実践の科学であると言われ,理論と実践を統合する学習として,臨地実習(以下,実習と略)は非常に重要な位置づけに置かれている。また,看護を系統的に学習していくためには知識の伝達だけでは不十分であり,そこには知識はもとより技術,思考・判断能力,さらにはそれらを応用し統合していく能力が必要とされる。これらを教授していく授業が実習であり,看護学教育において大きな特徴をもっ授業と言える。波多野(1976,p. 39)が「臨床実習は講義や学内での演習や実習とうまく組み合わせられて,初めて学習過程の中に位置づけられ,有意義になる」と述べているように,一人の対象に実際に看護を行ないながら,学習者が看護に必要な理論や技術を学んでゆくには,実習はなくてはならない学習の機会である。
実習において,学生一人一人の学習がどのように展開されているかを判断する機会が評価である。評価とは単なる指導の結果をみて成績をつけるものではなく,指導の設計の指標となるような,いわば学習指導学の一環となるものである。そこでは,学生の学習を目標との関係から振り返り,そこから今後の課題を見いだし,さらなる学習への方向性を導き出すことを意図している。したがって,学習指導の中で評価が果たす役割は非常に大きいのだが,では,実習における評価はどのように行なわれているのだろうか。
The present study was made to elucidate the student's growing process in the basic nursing practice from his behavioral modification reflected in his teachers' evaluation. The subjects were 19 nursing teachers having more than 3 year-standing guidance experiences in the basic nursing practice. Data were collected via teacher's semi-constitutive interviews with their students. The contents of these interviews were recorded in tapes and were analyzed, using the content analyzing technique.
The following results were obtained.
1) In terms of aiming at attaining to their practicing objective, the nursing teachers have grasped the combination of the practice growing time and the student's behavioral modification.
2) In terms of the human relationship between students and patients, the nursing teachers have evaluated the entanglement of student's both representative and inner portions.
3) The student's growing process has been observed, changing from “student-centered” learning to “patient-centered” learning.
These results suggest that even without subdividing the contents of their evaluation into the behavioral objective, nursing teachers in common involve evaluative criteria through student's growing process.
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