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本研究はデシジョン・アナリシス(Decision Analysis)教育が,看護学生の臨床でのデシジョン・メーキング(Decision Making)に,どのように影響するかを考察したものである。ここでは68名の看護学生を選び,彼らを無作為に2つのグループに分けた。実験対象グループに属する37名には,4時間のデシジョン・アナリシスについての講義と演習を行なった。 一方,残りの31名をコントロールグループとし,デシジョン・アナリシスとは異なる講義と演習を行なった。
講義終了後のテストとして偏りを最小限にするため,疑似テスト法を選んだ。データ収集のために,3つの臨床ケース・スタディが用いられた。実験対象グループの看護学生の行なった看護介入のデシジョンは,コントロールグループのそれとは有為な差が認められ(p<.0001),実験対象グループが行なった看護介入は,看護エキスパートの行なう看護介入のデシジョンとよく一致した。
The purpose of this study was to evaluate the effect of the teaching of decision analysis on nursing students' clinical decision making. Sixty-eight university nursing students were randomly assigned to one of two groups. The 37 nursing students in the experimental group received a four hour didactic and interactive teaching session on decision analysis. The 31 nursing students in the control group had a sham intervention. Post test quasi-experimental designed was selected to minimize testing bias. Three clinical case studies were developed, tested, and used for data collection. Student nurses in the experimental group made correct clinical intervention decisions more often and more consistently than did student nurses in the control group (p < .001).
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