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はじめに
看護学を実践知としてとらえ直すという仕事は,従来からの医学モデルに代表される自然科学的思考並びに研究方法に依拠した看護理論をもう1つのオルターナティブ(選択肢)即ち実践や日常性の観点から検討,批判する必要から生じたものである。従って看護の実践知としての構築は,学問の方法論(実践方法としての方法論とは区別される)に関する研究であり,言い換えると,看護学の対象構成のための原理ないし固有の視点を意味している。
しかしここで注意すべき点は,この看護学固有の視点は,単に対象把握のための原理であるばかりではなく,同時に看護実践(援助機能)の原理でもあるという点である。確かに理論科学については,認識と実践は無関係である。しかし看護学は純然たる認識を目的とした理論科学ではない。それは看護実践のための理論であり,看護理論の目的は実践にあるという自明の事実に立脚している。
The task of recapturing nursing science as practical knowledge was emerged from the need for examination and criticism from a practical and everyday point of view as an alternative method to the theory nursing mainly relied on natural scientific thoughts and methods represented by medical models in the past. The structure of nursing as practical knowledge is a work of scholarly discipline in distinction to practical know-hows of nursing. In other words, this implies to establish a principle or a particular perspective reconstituting objects of nursing discipline.
We must acknowledge at this point that this characteristic of nursing discipline is to establish a principle for understanding the nature of nursing objects as well as a principle for providing nursing practice (function of aid). Cognition and practice have no relation to each other in theoretical science. However, nursing science is not a theoretical science based on purely cognitive approach. It is a theory for practical nursing. This means that nursing science unquestionably stands on the fact that the objective is based on the practice of nursing.
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