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要約 背景:北インド北西部でチベット難民を主な対象としたアイキャンプ活動が日本のNGOにより2000年から実施されている。目的:この10年間の患者背景の変化の報告。対象と方法:2000年と2009年に手術を行った各35名の患者に7項目について聞き取り調査をした。結果:発足時に多かったチベット人と徒歩による来院者が減少し,ロータリークラブの宣伝と地元の評判からの受診者が増加した。無料である経済的利便性を挙げる患者は依然として高率であった。結論:アイキャンプでの患者背景の変化は,該当地への協力活動がもたらす波及効果に加え,社会状況の変化を反映する。
Abstract. Background:An eye camp activity has been conducted for Tibetan refugees in north-western India since 2000. This activity has been conducted by an NGO called Association for Ophthalmic Cooperation in Asia(AOCA). Purpose:To report changes in the background of patients during the past 10 years. Objects and Method:We interviewed 35 patients each who received eye surgery in 2000 and 2009 regarding 7 items including their background. Result:There was a decrease in the number of Tibetans and of patients coming to the eye camp on foot. There were increases in the motivation of patients visiting the eye camp that included public relations by the local Rotary Club and reputations among patients. Free treatment was another major factor that induced patients to visit the eye camp. Conclusion:Changes in the background of patients in the past 10 years reflect chain reaction of the eye camp activity and social circumstances in the area.
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