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抄録
本研究は,小中学生の社会的環境への不適応を測定する自記式の評価尺度「小中学生用社会的不適応尺度」を開発し,小学4年生から中学3年生までの5,217名から得たデータに基づいて,その構成概念妥当性を検証した。探索的因子分析の結果,当初想定した4領域構造(友人関係,家族関係,学業,教師関係)が完全に再現され,因子的妥当性が確認された。また,相関係数および重回帰分析によって外在基準(友人問題,否定的養育,学業成績,抑うつ,攻撃性)との関連を検討したところ,理論的な予測および先行研究の知見に整合的な結果が得られ,各下位尺度の収束的妥当性と弁別的妥当性が支持された。
In the present study, a self-rating scale of social maladjustment for elementary and junior high school students was developed and subsequently validated based on data from 5,217 students from 4th to 9th grade. Exploratory factor analysis reproduced a presumed 4-domain structure (Peer Relationships, Family Relationships, Academics, Relationships to Teacher), which indicates that the scale has factorial validity. Correlational and multiple regression analyses revealed relations between subscale scores and external criteria (peer problem, negative parenting, academic performance, depression, aggression) that were consistent with theoretical predictions and previous findings, indicating the convergent and discriminant validity of the four subscales.
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