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抄録
本研究は,適応行動の発達と不適応行動の出現を包括的に評価する保育士評定形式の尺度である「保育記録による発達尺度」(NDSC)について,項目数の縮小,尺度構成のバランス化,一部下位尺度の信頼性・妥当性の改善を目的として,改訂版(NDSC-R)を開発し,その信頼性・妥当性を検討した。外在基準との関連,主成分分析結果に基づき,尺度構成を再検討し,165項目から94項目への短縮を行った。内的整合性を示すα係数は,項目を削減した尺度では.90前後の値を維持し,項目を追加した尺度では原版より改善がみられ,全学年で.70以上の値を示した。外在基準であるSDQやADHD-RSとも原版と同等か,それ以上の相関が示され,基準関連妥当性が確認された。
We developed a revised version of the Nursery School Teacher Rating Developmental Scale for Children (NDSC-R), a measure of adaptive and maladaptive behaviors in children, with the aim of shortening the scale length, balancing scale constitution, and improving the reliability and validity of two of the subscales. We reviewed scale constitution in terms of correlation with external criteria and component structure, and reduced the number of items from 165 to 94. Cronbach's α was observed to be approximately .90 in subscales from which items were excluded, and above .70 in subscales for which new items were included. Correlations with external criteria(the Strength and Difficulties Questionnaire and the Attention Deficit Hyperactivity Disorders Rating Scale)showed equal or higher values than with the original version, indicating criterion-related validity of the NDSC-R.
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