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要旨:作業療法(以下,OT)原理である人間作業モデル(以下,MOHO)を教育に取り入れることがOT教育に有用であるとの仮説を立て,実験(MOHOを学ぶ)群と統制(医学モデルを学ぶ)群の2群に分けてMOHO教育と医学モデル教育の比較をした.その前後に「作業に関する自己評価・第2版(以下,OSA-Ⅱ)」を実施し,実験前後の満足度の利得を算出して分析した.実験群と統制群の比較では,OSA-Ⅱの利得で「意志」が実験群は上方へ,統制群は下方へ偏位し,有意差(p=.005)を認めたことから,学生がMOHOを学ぶことは意志を高めることが分かった.MOHO教育はOTのアイデンティティ確立を促進させることが期待できる.
We hypothesized the effectiveness of the Model of Human Occupation (MOHO) in education, through comparing the medicine model education and MOHO education (the control group and the experimental group, respectively). Both groups filled out the Occupational Self-Assessment, second version (OSA-Ⅱ) before and after the lectures to determine the rate of satisfaction. Comparison of both experimental and control groups showed a significant increase in volition (p=.005) in the MOHO group. The results indicate that the volition of OT students who learned through MOHO increased and suggests the importance of incorporating MOHO into to school curricula, while also facilitating the acceleration of student identity.
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