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抄録 精神分裂病患者の病前の学業成績を検討するため,DSM-Ⅲの精神分裂性障害の基準を満たす患者とその同胞25組(50名)の小中学校時代の通知表を対比較した。患者の成績は同胞に比べ,小学校低学年では図工で有意に低く(p<0.05),算数,音楽で低い傾向が認められたが(p<0.1),小学校高学年,中学校では有意な差は認められなかった。ただし統計学的には必ずしも有意ではないが患者の成績は同胞に比べて全般に低めであり,特に小学校低学年でその傾向が強かった。また,患者同胞ともに男性の組に比べて,患者が男性で同胞は女性の組のほうが,患者の成績が同胞に比べて低い傾向がより強かった。科目内の小項目別に比較すると小学校低学年では図工のデザイン(p<0.05),絵画・版画(p<0.1),体育の技能(p<0.05)など器用さや表現力に関わりの深い分野で,患者は同胞に比べ劣っていた。これは神経心理学的検査や神経学的検査によって分裂病の患者やhigh risk児で認められている結果と同様の傾向を示すものだった。小学校高学年では国語の読解で患者の方が同胞よりも劣る傾向(p<0.1)が認められた。これは分裂患者で発病後に認められている認知・思考障害が既に小学校時代から存在する可能性を示唆するものと考えられた。
We compared the academic achievements of 25 DSM-Ⅲ schizophrenic patients with those of their 25 healthy siblings using their report-cards during their elementary schooling and junior high schooling. In the lower grades of elementary schools, the patients were lower in their achievements in art (p<0.05), music (p<0.1) and mathematics (p<0.1) than their siblings. In the higher grades of elementary schools and junior high schools no statistically significant differences were found between the patients and their siblings (paired t-test).
The number of the subjects who had received negative ratings by their teachers on their artistic design (p<0.05), paintings (p<0.1) or gymnastic skill (p<0.05) in the lower grades of elementary schools, or on their reading ability (p<0.1) in the higher grades of elementary schools was higher than the number of their sibling who were rated negatively.
These findings suggest that antecedents of the neuropsychological and cognitive deficits found in schizophrenic patients may already be present in their schooldays.
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