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目的
母乳育児を長期間行うことは母子双方にとって良好な体験となり、精神行動学的に良い効果をもたらすことが報告されている。近年、わが国では保育所に通所しながら授乳する機会が急増しており、母乳育児継続には保育所における母乳育児支援の重要性が高まってきている。しかし、そのための保育士のニーズや支援方法、関連要因について明らかにした研究はなかった。そこで本研究では保育士による母乳育児支援の現状、保育士による母乳育児支援の意識と行動の差に及ぼす関連要因を明らかにすること、および保育士による母乳育児支援の課題とニーズを検討することを目的とした。
対象と方法
大阪府下の公私立計24保育所に勤務する常勤保育士に対し、独自に作成した自記式質問紙調査を郵送法で行った。うち有効な回答が得られた217人(有効回収率78.1%)を分析の対象とした。
結果
大半の保育士は支援したいと思っていたが、実際に支援している保育士は約半数だった。搾母乳の預かりが一番多く実践されており、保育所での直接授乳や保育所での授乳に関する相談はあまり行われていなかった。母乳育児支援の意識への関連要因は、母親の母乳継続希望、常勤保育士数、母乳育児に関する知識(母乳と虫歯との関係)であった。また行動への関連要因は、保育士の年齢、母親の母乳継続希望、広報(パンフレットなどや口頭)、授乳・離乳支援ガイドであった。支援する問題点や困りごとでは、あると答えた保育士は31.4%だった。しかし、助産師からの情報提供を多くの保育士が望んでいた。
結論
以上の結果をふまえ、医療現場での工夫や方法を紹介する中から、保育所にあった方法を検討し、連携・協同することが可能と考える。
Purpose
Many consider extended breastfeeding as a good experience for both mothers and children, with positive effects on mental behavior. In recent years, mothers have been increasingly enjoying opportunities to nurse children in nursery school settings. Breastfeeding support is increasingly important for encouraging extended breastfeeding. However, no studies examine the needs, methods, or factors associated with breastfeeding support provided by nursery school teachers. We examined breastfeeding support provided by nursery school teachers and clarified and discussed factors, issues, and needs that Related factors breastfeeding support in nursery school settings.
Methods
We mailed original self-administered questionnaires to full-time nursery school teachers working at 24 public nursery schools in the Osaka Prefecture. We analyzed the responses of 217 teachers (effective recovery rate 78.1%).
Results
Most of the nursery school teachers wanted to support extended breastfeeding; however, only about half actually did support. Breast milk storage was common in nursery school settings, although there was not much awareness regarding nursing or breastfeeding in these settings. Related factors awareness regarding breastfeeding support included knowledge about extended breast feeding, the number of full-time nursery school teachers, and understanding of the benefits of breastfeeding (particularly the relationship between breast milk and dental caries). Factors that appeared to Related factors teachers' behaviors included the age of the nursery school teachers, continued maternal requests for breastfeeding support, presence of public relations materials (pamphlets and oral), and presence of breastfeeding and weaning support guides. In all, 31.4% of the nursery school teachers expressed concern over their ability to provide support for extended breastfeeding. Most nursery school teachers expressed a wish for additional dissemination of information from midwifes.
Conclusion
Based on the above results, we believe that methods involving cooperation and collaboration between nursery schools and medical professionals can be beneficial for breastfeeding support.
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