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【和文サマリー】
本研究は、「動きを助ける」技術の授業を通して看護技術に関する認識の変化及び「動きを助ける」技術の習得状況を明らかにすることを目的としている。研究期間は平成9年11月から12月。愛知県内の看護専門学校(3年課程)の3年生96名を対象に、筆者らが作成した指導案による授業を実施し、その授業の前後に看護学生の自信、充実感等に関する認識を質問紙法により調査した。更に授業後に技術の習得状況を観察法と質問紙法を用い調査した。その結果、以下のことが明らかになった。①授業後の看護技術を実践することに対する充実感、自信、積極性は授業前より高まった。②「動きを助ける」技術の平均習得率は65.9%であった。③習得率が40%未満であった技術は、仰臥位から長坐位にする時の患者の上半身を半側臥位にすることや、長坐位から端坐位にする時に要看護者の体をV字にするといった技術的に難しい項目であった。④技術実施時には技術の型やポイント、力学的知識といった理論的根拠を考慮している傾向にあった。⑤技術の習得率を高めるためには、看護技術に関しての自信や充実感というポジティブな認識を動機づけとして、技術の反復練習を行う必要性が示唆された。
【英文サマリー】
The purpose of this study is to clarify the change in perception about nursing art and the level of skill acquirement to assist motion achieved through instruction in the skills to assist motion. The period of the study was during November and December, 1997. The subjects of the study were 96 undergraduate students in the third year of schools of nursing(3-year course)in Aichi prefecture. Instruction was given by using the teaching plan we made. The students perception, such things as satisfaction and the self-confidence in the nursing art was examined by questionnaire before and after the prescribed instruction. The level of skill acquirement was also examined by observation and questionnaire after the instruction. As a result, the following were found. ① Students satisfaction, self-confidence and positive attitude in practicing nursing art were enhanced after the instruction. ② The average acquirement rate of skills to assist motion was 65.9%. ③ The skill acquirement rate for the technically difficult items was under 40%. For example, the upper part of a client's body should be inclined at the time of a position change from a supine position to long sitting, or the knees of a client should be drawn up like a letter V to change position from long sitting to a sitting position at the side of a bed. ④ There was tendency to practice taking account of the theoretical bases such as the models, the points and the dynamic theory when practicing. ⑤ This research suggests the necessity of repeated practice of technique, with the motivation of positive perceptions such as satisfaction and the self-confidence in nursing technique, to increase the skill acquirement rate.
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