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要旨
本研究の目的は、学習者によるグループ学習の記録に基づいて、看護学生の社会的スキルを向上させるためにはどのように授業をデザインすることが必要か、教員の関わりはどうあるべきかの示唆を得ることである。在宅看護援助方法の演習で実施した自助具製作のグループ学習活動の前後において社会的スキルを調査し、スキルの向上が認められたグループとそうでなかったグループの記録物から、学習者の活動との関連を分析した。その結果、①知識・技術の能力差のあるグループ成員からなるグループ構成、②欠席者のいるグループへの介入、③意見の対立場面の設定、④得られた批判を成果に結び付けられる体験、これらを考慮した授業デザインや教員の関わりが、社会的スキルの学習を促進する可能性が示唆された。
Abstract
Students learning activities in groups for the making of self-help device were analyzed to examine how instruction methods can be developed to promote the students' social skills and how teachers could be involved in the activities. This is part of the course of Nursing Methods II of Home Care Nursing. The results suggest instruction methods that utilize the following 4 items can be opportunities for improving the students' social skills: 1. groups are formed whose members have various abilities; 2. teachers give special support to groups which have an absent student; 3. teachers lead students to give negative opinions to the works along with positive ones; 4. students will have the experience of finding solutions by resolving their different opinions within the group.
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