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要旨
本研究の目的は、看護学生のコミュニケーションスキル育成に向けた方策を見出すために、前報に引き続き、学生のエゴグラムを考慮したコミュニケーションスキルを検討することである。対象は看護学科3年生47名とした。調査の結果、ピーク・エゴグラム間のコミュニケーションスキル総得点は有意な差がみられ、NP、FC、A、CP、ACピークの順にコミュニケ─ションスキル総得点が高かった(p<0.01)。ACピークの者は、コミュニケーションスキル総得点および4要因全てにおいて得点が最も低かった。ボトム・エゴグラムではA、FCボトムの者においてコミュニケ─ションスキル総得点およびコミュニケーション要因の「表出」の得点が有意に低かった(p<0.05)。以上の結果より、ACがピークの者、Aボトム・FCボトムの者には指導が必要であることが示唆された。
Abstract
The purpose of this study was to investigate communication skills analyzed by the egograms for plan to promote communication skills in the nursing students. The subjects were 47 third-year students of a nursing college. The results showed that the total communication skills score was significantly highest in students with Nurturing Parent(NP)peak, followed by Free Child(FC), Adult(A), Critical Parent(CP)and Adapted Child(AC)peak egogram(p<0.01). The scores of total communication skills and all communication factors were significantly low in students with AC peak egogram. The scores of total communication skills and "Expression" in the communication factors were significantly low in students with A and FC bottom egogram(p<0.05). Results from this study suggest that students with AC peak, A bottom, and FC bottom are needed education in communication.
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