Japanese
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要旨
目的:熟練の訪問看護ステーション管理者が行う訪問看護師を活かし・育てる関わりの中から熟練管理者が期待する訪問看護のありようを明らかにする.
方法:グラウンデッドセオリー法を用いた質的記述研究.全国の熟練の訪問看護ステーション管理者16名の参加観察と半構成的インタビューによるデータを継続比較分析した.
結果:熟練管理者が期待する訪問看護は【近づき寄り添う看護】であり,《生活支援医療の専門職であること》すなわち生活を支援する医療専門職としての役割を取ることと《オンリーワンの看護ができること》すなわち療養者主体の個別性の高い看護ができることの2つの下位概念により構成されていた.
結論:熟練管理者が期待する【近づき寄り添う看護】は療養者・家族と近い2.5人称の立ち位置で行う看護であり,生活を支援する医療の専門職としての適切な役割遂行とともに療養者・家族主体の個別性の高い看護を展開することである.
Abstract
Objective:The present study aimed to clarify the expectations that expert managers have of visiting nurses performance based on the involvement of expert visiting nurse station managers in utilizing and training visiting nurses.
Methods:Using a grounded theory approach, continuous comparative analysis was conducted on data collected through participant observation and semi-structured interviews of 16 expert visiting nurse station managers throughout Japan.
Results:Expert managers' expectations of visiting nurses comprised “approachable, close nursing”; comprising two sub-concepts of “performing role as a life-supporting medical expert” and “individualized nursing.”
Conclusion:“Approachable, close nursing” as expected by expert managers involves nursing from between a 2.5 person perspective, and is patient and family-driven with appropriate role execution by the nurse as a medical expert.
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