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要約 目的:障害者総合支援法に基づく補装具費支給につき,対象となる視覚関連補装具の眼鏡には矯正用,遮光用,弱視用とコンタクトレンズ(CL)が規定されている。CLについては対象となるレンズの種類や1枚の価格,耐用年数とも実情に合っていないことが懸念される。そこで将来的な制度改正を目指し現状を把握するための調査を行った。
対象と方法:視覚障害者用補装具適合判定医師研修会を受講修了した眼科医からなる任意参加のメーリングリストメンバー475名および補装具としてのCLを製造販売しているメーカー全6社に対しアンケート調査を行った。
結果:調査対象眼科医のうち97名(20.4%)から回答があった。このうち補装具としてのCLを処方した経験がある者は23名(23.7%)で,症例数は37例(円錐角膜10例,無虹彩症8例,その他19例)であった。課題は眼科医の認知度が低いことで,97名中72名(74.2%)が指摘した。メーカーは4社から回答があり,耐用年数の長さと,自治体ごとに対応が異なるなどの事務手続きの煩雑さが課題であるとそれぞれ3社が回答した。
結論:ロービジョンケアに馴染みがある眼科医にもCLが補装具であることが十分知られていない現状を改善し,実情に合うような制度改正に向けての対策が必要である。
Abstract Background:According to Service and Support for Persons with Disabilities Act, contact lens is supplied as a prosthetic device for visually impaired persons. Actually, the system seems not to be working since contact lens is rarely prescribed.
Purpose:To report the current status of contact lens used as prosthetic device by visually impaired persons as stipulated by law.
Method:A questionnaire was sent to 475 ophthalmologists who completed the judgement and application of prosthetic devices course for ophthalmologists. Another questionnaire was sent to 6 manufacturers of hard contact lenses.
Results:Response was obtained from 97 ophthalmologists and 4 manufacturers. Contact lens was being supplied to 37 persons by 23 ophthalmologists. The cases comprised 10 with keratoconus, 8 with aniridia, and 19 others. Insufficient awareness by ophthalmologists was felt the major problem and was mentioned by 72 out of 97 responders(74%). According to the view by manufacturers, the duration of service life of contact lens was too long and the official procedure was too complex.
Conclusion:The current status of contact lens as prosthetic device by visually impaired persons ought to be improved in order to meet the actual needs of prospective users.
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