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要 旨
目的:看護学実習において、学生が指導者や教員との相互作用で学びの意欲が高まる様相を明らかにする。
方法:4年制の看護系大学で領域実習を1つ以上経験した学生15名を対象にグループインタビューをし、修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチを用いて分析を行った。
結果:以下は【カテゴリー】≪概念≫を示す。【指導者・教員との双方向の関わりによる学ぶ意欲向上】は、【努力を認められ意欲がわく】および≪丁寧な関わりを受け安心することで意欲がわく≫ことによって、≪看護の効果を認められてやる気になり自ら意欲的に行動する≫という、自発的な行動が取れるレベルに至っていた。
結論:指導側が学生のできたところを認める関わりや丁寧な関わりで学ぶ意欲が高まっていた。つまり、状況によってたとえ厳しい指導をしたとしても、その後の学生の行動や努力の事実を認めることが重要であった。
Purpose: This study aimed to clarify learning motivation increase among nursing students through interaction with clinical instructors/teachers during nursing clinical practicum.
Methods: Group interviews were conducted with 15 students who had experienced at least one clinical practicum during a four-year nursing program at a university using Modified Grounded Theory Approach for data analysis.
Results: The following indicate【A category】and ≪A concept≫. 【Increase in motivation through an interactive relationship with clinical instructors or teachers】, which arrived at a level where ≪Our motivation increases sufficiently to make us act eagerly by ourselves by having the results of our nursing approved≫ via【Our motivation increases by our efforts being approved】and ≪We are relieved and increasingly motivated by involvement that gives a clear direction≫.
Conclusion: The instructors/teachers' careful involvement with and approval of what the students have done increased their motivation. Therefore, the findings indicated the importance of approving the students' behavior and efforts after provision of guidance, even if the instructors/teachers had provided strict guidance depending on circumstances.
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