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要旨
本研究の目的は、基礎看護教育における終末期看護の教育方法の資料とするために、看護学生の死に対する態度とそれに関連する要因を検討するものである。
A短期大学看護学科1-2年生のうち、研究に同意が得られた148名(91.4%)を対象とした。調査は、「死に対する態度」、「死のイメージ」、「性格」、「死の経験」の4つの大項目からなる自記式質問票を使用し、因子分析後に重回帰分析をおこなった。
その結果、目的変数[終末期看護への興味・援助意志に関する因子]と独立して正の関連を示した要因は、「ささいなことは気にならない」性格と[死に対する自然で静穏なイメージ]であった(β:0.20、0.17)。また有意な負の関連を示した要因は、[ペットの死の経験]であった(β:-0.17)。
看護学生の死に対する態度は、本人の性格や死に対するイメージ、ペットの死の経験が関連していることが明らかとなり、終末期看護の教育方法に対する示唆が得られた。
Abstract
The objective of this study was identify the attitude towards death of nursing students and the factors related to this in basic nursing education. One hundred and forty-eight persons(91.4%), 1st and 2nd year nursing students in the Nursing Department of Junior College A, consented to this study. We used a self-administered questionnaire based on 'Attitudes Towards Death,' 'Images of Death,' 'Personality,' and 'Death-Related Experience'. We conducted a factor analysis of these four(4)items and performed a multiple regression analysis. The results of the multiple regression analysis revealed that the factor which showed a significant positive relation independent to "factors related to interest in terminal care and intent to provide aid" was a personality type that "doesn't worry about trivial things" and a "silent image of death"(β:0.20, 0.17), while the factor which showed a significant negative relation was "experiencing the death of a pet"(β: -0.17). The results of this study on attitudes towards death by nursing students, and the factors related to this, revealed that the personality of an individual and experiencing the death of a pet are related and provided suggestions for training methods in terminal care education.
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