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高齢者の看護は,看護する者の老人観に左右されると言われている.老人看護の授業開始に当たり,看護学生が持っている老人のイメージをSD法によるイメージ評価と描画の2方向から調査し,分析を試みた.
イメージでは全体的に肯定的イメージを持っており,老人のイメージと学生の体験とで関連があったものは会話頻度であった.描画では,身体的特徴として「白髪・しわのある老人」を7割以上,「はげや腰が曲がっている老人」を3割以上の学生が描画していた.6割の学生が,散歩・ゲートボール・買い物・盆栽・畑仕事等の屋外で活動する老人を描いており,老人を屋内に閉じこもった存在としては意識していないことがわかった.イメージ評価と描画の関連では,「さっそうとしている」の項目で平均点以上であった学生は,描画において活動的な老人を描いているものが有意に多かった.
今回の結果から,老人のイメージには学生が老人とどのようなかかわり方をしてきたかが影響する,また,描画を用いることにより学生が老人をどのように理解しているかを具体的に把握することができる,ことがわかった.
The image of the elderly is important in promoting better geriatric nursing.
The purpose of this study is to investigate the types of image for the elderly that nursing students have. This report is based on the comparative relationship between a questionnaire and drawing of their image of the elderly.
The results show that the subjects had a positive image of the elderly. There was a significant relationship between having a positive image of the elderly and talking with the elderly on a regular basis.
In the drawings, over 70% of the subjects included gray hair and wrinkles, and over 30% of the subjects drew baldness and bad posture. Over 60% of the subjects associated the elderly with outdoor activities such as walking, gate ball, shopping, or potted plants. It seems that students did not see the elderly as staying indoors.
Students who described the elderly positively in the questionnaire also drew the elderly in a positive manner.
As a result of this study, we can see that an intimate relationship with the elderly had an effect on the image of the elderly. The drawings were useful in helping us to understand students' concrete image of the elderly.
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