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要旨
本研究は、看護学生の行うトリアージの特徴を明らかにし、教育上の課題について検討した。看護学部4年生を対象に、模擬患者を用いたラリー方式のトリアージ訓練を実施した。分析対象は、トリアージの正解率、判定時間、トリアージタグの記入内容、訓練終了後のアンケート結果とした。学生の特徴として、災害に関する知識不足が状態変化の予測を困難にしていた。また、被災者とのコミュニケーションや情報収集への戸惑いがある、情報源としてトリアージタグが有効に活用できないといった特徴が認められた。一方で、関連科目の講義や臨地実習を修了した看護学生は、総合的に患者の状態を判断する能力がある。以上から、災害急性期に関する基礎知識の習得内容・範囲を検討する必要はあるが、専門職としての正確かつ迅速な判定を訓練目標にすることは可能と思われる。さらに、模擬患者を用いたラリー方式の訓練は、トリアージの難しさや知識の必要性について実感する機会となり、学習の動機付けに有効であることが示唆された。
Abstract
The purpose of this study was to clarify the characteristics of triage performed by nursing students and examine an educational problem. Triage training based on rally method was conducted by fourth-year nursing students using simulated patients. Analyzed items were accuracy and time required to judge triage patients' conditions, contents of triage tags, and responses to post-training questionnaires. Characteristics of students included difficulty in predicting changes in condition due to a lack of knowledge regarding disasters, confusion regarding communication with victims and the collection of information, and inability to effectively use triage tags as an information source. However, nursing students who completed lecture and clinical practice in related subjects had the ability to comprehensively judge patients' conditions. These findings indicate that while it may be necessary to immediately examine the contents and range of learning of basic knowledge regarding the acute phase of disaster, the ability to make accurate and fast judgment as specialists is a realistic goal for training. In addition, training based on rally method using simulated patients provided an opportunity for students to realize the difficulty of triage and the need for knowledge, and was thus effective for increasing their motivation toward learning.
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