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要約
本研究の目的は、災害への備え行動を促す教育プログラムを看護職に提供し、備え行動の変化を明らかにすることであった。
研究協力者は、教育プログラムを受講し、事前事後の質問紙に回答した168名の看護職であった。
教育プログラム後の備え行動は、1か月後には22項目中18項目、3ヶ月後には19項目が有意に増加していた。また、プログラム後に実施された備え行動は、少なくとも3ヶ月間は継続していた。教育プログラムは、日頃実施していない項目も含め、備え行動を促進させていた。しかしながら、受講前に実施率が低かった、災害後の生活支援、患者への備えの情報提供、スタッフ間の周知、時間や費用がかかる、あるいは、他者との調整や連携を必要とする項目は、3ヶ月の時点でも実施率が5割以下であった。
以上より、知識習得と実践を含む本教育プログラムは、備え行動を促すことが示唆された。また、日頃取り組まれていない項目の強化が今後の課題である。
Abs tract
The purpose of this study was to provide nurses with an educational program that would promote disaster preparedness behavior and to clarify changes in such behavior before and after the program. The subjects were 168 nurses who participated in the program and replied to pre-and post-test questionnaires.
Among 22 types of preparedness behavior identified,the implementation of 18 had significantly increased by a month after the educational program,and 19 had increased after three months. Moreover, the changes were seen to continue for at least three months. The program also promoted some types of preparedness behavior that were not usually practiced. However, types practiced only minimally before the program(such as post-disaster living support,provision of preparedness information to patients,dissemination of preparedness knowledge among staff, activities requiring time and money, and work requiring coordination and cooperation with others)were carried out by fewer than 50 percent of the subjects after three months.
These results suggest that educational programs involving learning and practice for disaster preparedness help to promote related behavioral changes. In future work,methods to encourage less-common types of preparedness behavior need to be investigated.
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