Japanese
English
- 販売していません
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
要旨
研究目的:新人看護師の成長に影響を及ぼすOJT担当看護師についてスコーピングレビューを行い,指導の効果を測る方法と成長に影響を及ぼすOJT担当看護師の特徴について特定することを目的とした.
研究方法:PRISMA-ScRに従い実施.海外文献は,nursing,clinical,teaching and efectivenessで,国内文献は,看護,臨床,指導,効果で検索した.
結果:22文献がレビュー対象となった.海外文献15編は,コンピテンシー,対人関係を発展させる力,および性格特性が看護師の成長に影響していると報告されていた.国内文献7編は,コンピテンシーについて尺度開発されていたが,効果検証がされている論文はなかった.
結論:海外では,新人看護師の成長に影響を及ぼすOJT担当看護師の特徴が明らかにされていた.今後は,国内においてもOJT担当看護師のコンピテンシーを検討する際には,対人関係を発展させる力や性格特性も含めて定量的評価の検討が必要である.
Purpose: This study aimed to analyze the perceived characteristics of effective OJT nurses for new nurse and methods for measuring nurses' teaching effectiveness through a scoping review.
Method: This scoping review was conducted and reported as per PRISMA-ScR guidelines, using. following keywords: nursing, clinical, teaching, and effectiveness.
Result: A total of 22 papers met the selection criteria. Fifteen foreign studies revealed that competency, interpersonal relationships, and personality traits influence effective instruction using a common evaluation scale. Seven domestic studies developed a scale for competency, but none of the papers verifed its efectiveness.
Conclusion: Overseas, the characteristics of nurses in charge of the OJT that affect growth have been clarified. In the future, when examining the competency of nurses in charge of OJT in Japan, it is necessary to consider the quantitative evaluation, including their interpersonal relationships and personality traits.
Copyright © 2023, Japan Academy of Nursing Science. All rights reserved.