Japanese
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要旨
本研究は,痛みを伴う治療や検査を受ける年長幼児への「伝え方」に関わる看護援助のあり方を導き出すことを目的とし,グラウンデッド・セオリーを用いて行った.参加観察は3歳~6歳の子どもが対象である22事例を対象に行った.半構成的面接は,のべ36人の看護師に実施した.結果,『共感しながら向かう』という看護援助のプロセスから,子どもが“安心”する現象が導き出された.『共感しながら向かう』という看護援助は,看護師の子どもの存在への認識として抽出された5つのカテゴリーからなる《看護援助の前提としての子どもの存在》が基になり,9つの認識のカテゴリーより構成された《援助を支える要素》が関連し合う【安心の共有】という《援助内容》をもつプロセスであった.このプロセスは,看護師が治療や検査の実施者と介助者であり,また,保護者も一緒に子どもと関わっており,このプロセスで関わられた子どもは,主体的および自律的な態度で検査や治療に臨んでいた.
Abstract
The purpose of this study was to describe nursing care related to the sharing of information with preschoolers undergoing painful procedures and/or treatment using grounded theory. Interactions were observed among 22 preschoolers aged 3 to 6 years. In addition, 36 nurses underwent semi-structured interviews.As a result, the phenomenon of a child feeling anshin was shown to be derived from “a process involving sympathy.”“A process involving sympathy” includes the“sharing of anshin (security)”as a part of the content of assistance.Five categories of aspects related to children for nurses to consider in order to effectively share anshin formed the basis of a process for relating to a child involving a constellation of nine categories of aspects related to supporting assistance. To help a child through a painful procedure and/or treatment, the “sharing of anshin (security)”is a process whereby the child, the child's parents, and the nurse together assume a common point of view in order for all parties to contribute to the formation of an atmosphere of anshin.
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