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要旨:精神障害に関する授業が,医療従事者を目指す学生の精神障害者に対するイメージ形成に与える影響を,学生751名を対象として調査した.精神障害に関するイメージは「怖い」,「危険な」,「激しい」,「複雑な」,「困難な」,「寂しい」,「縁遠い」という否定的イメージが多かった.精神障害に関する講義や実習の経験を有する群が,有しない群に比べて良いイメージを有するものが多かったことから,これらの授業は精神障害に対する良いイメージ形成に寄与すると考えられた.精神障害に関する実習は講義よりも精神障害者の良いイメージ形成に寄与すると考えられた.今後,今回の対象者の追跡調査を行い,講義や実習の影響を確認する必要性が示唆された.
In this study, 751 students of Hirosaki University described their images of persons with mental disorders. There were many negative images (i.e. "fearful", "dangerous", "intense", "complicated", "difficult", "lonely" and "no relation"). The proportion of positive images of subjects with knowledge of mental disorder was greater than those without. Therefore, it follows that correct knowledge of mental disorders contributed to positive images of mental disorders. In addition, past experience of meeting persons with mental disorders was more effective for creating images of persons with mental disorders. It is suggested that further research on images of mental disorders is necessary to confirm the effect of lectures and practice on students.
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