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要旨:研究の目的は,ペアレント・トレーニングの効果について,母親の子どもに対する認識の変化を様々なチェックリストによって検証することである.対象は,ペアレント・トレーニングに参加した15名の母親であった.その結果,COPMにおいて,全ての事例で子どもの標的行動に対する満足度が向上していた.要因として,子どもの行動が変化したこと,母親の養育に関する認識が変化したこと,子どもの問題行動に対する母親のストレスが減少したことが影響したと考える.また,これらの変化は,討議場面における記録を用いた振り返りの影響と考えられる.
The purpose of this study was to measure the effectiveness of using various training and behavioral checklists with mothers to measure changes in mother-child relationships. 15 mothers participated in parent training sessions. The results demonstrate, through COPM, that parent-child satisfaction in all target behaviors was observed. We believe that the study demonstrates how training sessions can improve child behavior, as well as parent-child perceptions, as a result of the training sessions. Finally, the study found that the use of the mothers' notes on the training, in subsequent discussion forms, also led to improvement in parent-child relations.
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