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言語聴覚士の臨床教育の現状と課題を検討することを目的として,養成校59校を対象に「臨床実習アンケート調査」を実施し,結果を分析した.その結果,以下の問題点が明らかとなった.①目標とする臨床能力レベル,実習の内容と方法,成績評価について学校間および実習指導者間の較差が大きい.②学外の実施協力施設への依存度が高く,学内教育と学外実習との一貫性が確保できない.③実習指導者の能力開発やスーパービジョンの共有が不十分である.これらの問題を解決するため,「言語聴覚士モデル・コア・カリキュラム」およびクリニカル・スーパービジョンの策定と共有,臨床実習指導者の研修システムの充実が必要であると考えられた.
To analyze the current state and issues of clinical education for speech-language-hearing therapists, a questionnaire of clinical practicum was sent to 59 colleges. Results showed the following short-comings:①variation, both among institutions and supervisors, in the achievement levels of clinical performances, in the content and methods of clinical practicum, and in methods of evaluation;②a high degree of dependence on local institutions resulting in a lack of consistency between college education and clinical practicum in local institutions;③an absence of programs to develop the competence of supervisors and programs to share guidelines for supervision. To solve these problems, it is important to develop and share a model core curriculum for speech-language-hearing therapist education and clinical supervision, and to establish training systems for clinical supervisors.
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