Japanese
English
- 有料閲覧
- Abstract 文献概要
- 1ページ目 Look Inside
緒言
わが国の院内教育は,1950年以降,第二次世界大戦後の看護制度改革に伴って普及し(細貝,1973;玄田・高橋,2001),現在,9割以上の病院が院内教育を実施している(日本看護協会,2001a)。また,院内教育に対する関心は高く,各病院における教育の充実に向け,多くの研究成果を産出している(定廣ら,2002)。しかし,院内教育プログラム立案に焦点を当てた実態調査の結果は,理論や研究成果を基盤とすることなく教育プログラムが立案されている可能性を示唆した(三浦・永野・舟島,2000)。同時に,看護管理者が,教育効果を確信しないまま,教育プログラムの立案方法を試行錯誤している現状を明らかにした、これらは,院内教育に関する研究が数多く行なわれているにもかかわらず,それらが効果的な教育プログラム立案に必ずしも結びついていない可能性を示唆する。
一方,米国においては,1900年以降,多くの病院が院内教育を実施している(Stein,1998,pp.247-248)。また,1960年以降,成人教育学の発展,看護継続教育に対する連邦政府・州政府の支援,継続教育を義務づけた免許更新制度の立法化などを背景とし,看護継続教育は飛躍的な発展を遂げた(Cooper & Hornback,1973/1983,pp.20-25;Nielsen,1989:Stein,1998,pp.248-250)。これに伴い,看護継続教育に関する研究が累積され,現在,その体系化が進んでいる(ANA,1994)。実際に,さまざまな理論や研究成果を科学的根拠として教育プログラムを立案しており(Smith, Ross, & Smith,1980;Farley & Fay,1988;Brooks,Fletcher, & Wahlstedt,1998),看護職者の効果的な学習を促進している。
The purpose of this study was to identify perceived tasks of nurse executives for in-service education. The data were collected from convenience sample of 13 nurse executives working in general hospitals, through semistructured interview. By using Berelson's content analysis method, 12 categories were identified. Those were 〈developing systematic educational program based on a clear educational goal〉, 〈enriching educational program planned according to one's years clinical nursing experience〉, 〈planning educational program reflected evaluation〉, 〈enriching educational program in nursing unit〉, 〈supporting autonomous learning based on a clear goal〉, and so on. The 12 categories indicated necessity of 6 kinds of further research for supporting educational program planning. These were [1. research for developing learning needs assessment tool], [2. research for identifying the relationship between nurses' learning needs and their back ground], [3. research for developing system to support efficiency education for new graduated nurses], [4. survey of the actual situation of education in nursing unit], [5. research for identifying structure of learning need], [6. research for developing self evaluation scale].
Copyright © 2002, Igaku-Shoin Ltd. All rights reserved.