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遺伝学の研究が急速に発展を遂げつつある今日,国際的なレベルで遺伝看護実践とその教育,および専門職としての資格認定の検討が急務となっている。
Janet Williams先生は,アメリカでも数少なし、遺伝看護教育プログラムを持つアイオワ大学で看護実践を重視した遺伝看護教育に従事され,多くの遺伝専門看護婦や遺伝看護学者を社会に送り出している。また、ISONG(International Society of Nurses in Genetics)など遺伝看護の関連組織においては要職にあり,国際的なリーダーとしても活躍されている。
本稿は,遺伝看護の実践や教育が進んでいるアメリカ,カナダ,イギリスの現状と,遺伝看護の役割,実践,遺伝看護学について研究論文を提示しながら述べられており,遺伝看護を模索する看護者にとって大きな示唆となるであろう。
Nurses can use genetic knowledge at both a generalist and a specialist level. Guidelines for practice can be found in the nursing literature and in statements from professional nursing organizations. Education must now incorporate relevant genetic information in a manner that is meaningful to students and reflects practice expectations. Knowledge gained through research, as well as clinical experience will be essential in building a genetic nursing science that will inform the practice of genetic nursing and be useful to providers and consumers of genetic health care.
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