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はじめに
1968年のカリキュラム改正を機に,小児看護学は「小児科学および看護法」から「小児看護学」となった。それはかつての小児に多い疾患の理解とその看護の技術という考え方から脱却し,まず小児を理解することに基礎をおいている。つまり小児が精神的・肉体的・社会的にどのように発達していくかということと,正常な小児をどのように世話をしていくかという,正常な小児の看護・保育のあり方が重視されることになった。そこでは小児の成長・発達に不可欠な「遊び」が当然重要視されてくる。その後再度のカリキュラムの改正を経て,小児の遊びに着目した研究を目にすることが多くなってきた。
そこで本研究のねらいは,これまでになされてきた遊びに関する研究を分析することにより,遊びの研究の変遷のプロセスを明らかにすることにある。そして入院中の小児の生活の拡大,あるいは健康な生活への接近という視点から授助がなされているかどうかを,看護者の遊びの活用から明らかにし,今後の小児看護における遊びの研究の充実と臨床での研究の活用を目的としている。
In this survey, 103 papers submitted to several nursing societies and published in leading nursing journals are outlined and analyzed in terms of motives for studies, kinds of play enjoyed by the subjects and effects of play on members of ward staff, child patients and their family members. The articles are listed in chronological order so that the changes and trends in the studies in this field will be shown.
Studies on play started and developed in the clinical field for better ward management and more effective treatment. However, effects of play on development of child patients gradually became the focus of the studies.
In terms of the subjects' level of health, it used to be limited to chronically-hospitalized patients who were not behaviorally limited. The scope of the subjects has widened to include “every health level”.
It's now purported that every patient regardless of his/her health level should enjoy the benefits of play. Regarding kinds of play, indoor plays were initially predominant, but subsequently outdoor activities became more popular with the playing repertoire increasing. Infantile stage has been and still is most frequently discussed in the field, while other developmental stages are now attracting more attention than before.
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