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日本の看護系大学院の医学系研究科博士課程において,質的研究方法を用いた学位論文指導のプロセスの中で大学教員,学生が遭遇する困難とその困難に対する指導教員の対処および審査委員会等外的システムに対する働きかけを明らかにすることを目的に,看護系大学院2校の教員2名とその教員の指導を受けている博士課程の学生7名にインタビューを行ない,質的記述的に分析した。
学生の困難として【質的研究に取り組むか迷う】【テーマとする概念の解釈に悩む】【対象者が見つからない】【インタビューが失敗だったのではないかと不安に思う】【分析の一貫性が保てない】【研究目的に必要なデータかの迷いが生じる】【方法論を説明しても他者に納得してもらえない不安がある】【自分に向き合い葛藤する】が抽出され,その困難に対する指導教員の働きかけとして【学修計画を一緒に検討する】【的を射たインタビューになるよう指導する】【文献レビューに力を入れる】【個人面接を頻回に行ない,データ収集・分析の指導に時間をかける】【方法論の理解を学生が深めるために,指導教員が抱え込まずさまざまな機会を提供する】【他者に説明できるよう発表の機会を設定する】【他者に論文を納得してもらえるよう一緒に戦略を立てる】【論旨一貫性を保てるようその都度指導する】【学生のモチベーションを支える】【学生のペースメークの統制に関与する】が抽出された。
指導教員の困難として【審査メンバーの質的研究への知識と理解が不足している】【審査メンバー間での審査方針の調整に時間がかかる】【雑誌にアクセプトされることが難しい】が抽出され,それに対する働きかけとして【研究科の教員や審査メンバーに質的研究を理解してもらえるよう努力する】【教員自身の技術を高める努力をする】が抽出された。
This aim of this research was to describe common difficulties faced by doctoral course of graduate school of medicine students and their mentors while developing qualitative nursing dissertations in Japan. Seven doctoral students and their two mentors were interviewed. Data analysis was conducted using systematic coding and category extraction.
As a result, eight categories emerged describing students’ difficulties while engaging in qualitative research : [making a decision to choose qualitative research], [suffering while interpreting a concept for the research theme], [hard to find participants], [anxiety about unsuccessful interviews], [consistency of analysis was unsustainable], [perplexed over what data is necessary for research purposes], [anxiety over possible rejection by committee even if qualitative research is explained], [struggle during the process of facing themselves]. When the students faced these difficulties, mentors were able to approach them. The following twelve categories were extracted from mentor interviews : [mutual planning about writing dissertation], [mentoring about interview process and using well-directed question], [stepping up the literature review], [setting up the frequency of students’ individual interview and spending time mentoring about data collection and analysis], [providing more in-depth discussion about research methodology], [providing opportunities to present research to others], [developing strategies to convince others about their dissertation], [mentoring in each case due to keeping a consistent of thesis], [generating their motivation], [making a commitment to keep their pace going during dissertation writing].
In addition, three categories were extracted about mentors’ difficulties. [committee members lacked knowledge and understanding about qualitative research], [spending a lot of time to coordinate judging policies among committee members], [difficulties getting published in a journal]. And mentors also encountered these challenges : [making an effort to understanding qualitative research for other mentors and committee members] and [building up their own mentoring skills].
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