Japanese
English
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小児の言語発達—第3報:文章・文法の発達とその検査法の検討
THE DEVELOPMENT OF SPEECH IN INFANTS THIRD REPORT: EVALUATION ON THE METHOD BY WHICH PROGRESS IN SENTENCES AND GRAMMAR FORMATIONS ARE NOTED
田中 美郷
1
Yoshisato Tanaka
1
1信州大学医学部耳鼻咽喉科学教室
pp.651-656
発行日 1965年7月20日
Published Date 1965/7/20
DOI https://doi.org/10.11477/mf.1492203460
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Ⅰ.緒言
言語発達の評価の仕方にはいろいろな方法が考えられるが,著者はこれを主として語彙,発音,文章・文法,言語理解の面より把握しようと試みている。これらのうち発音の発達と語彙の発達についてはすでに第1報1)及び第2報2)でのべたが,今回は文章・文法の発達とその検査法について検討を加えてみたのでここに報告する。ただし本研究ないし検査法の目的は,第1報ででも述べた如く言語発達の程度を知ろうとする事にあつて言語障害の種類や程度を知るのではない事をあらかじめことわつて置きたい。またこの検査法は臨床的応用を目的としているため,言語心理学的には必ずしも精細な方法とはいい難いが,手軽に利用し得る事を主眼とした点諸家の御批判を仰げれば幸である。
Speech development in normal infants was studied among 268 individuals whose ages ranging from 18 to 38 months through the mode of progress in which formation of sentences and grammar take form. The observations were relegated to the parents of each individual and this method proved to be quite satisfactory.
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