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Quality of Lifeの考え方が浸透しつつある今日,眼科医療におけるリハビリテーション(視障リハ)が重要視され始めている。しかしながら,医療機関からリハ訓練施設へ患者を受け渡すシステムは,いまだ確立されていないのが現状である。今回,実際に患者をリハ施設に受け渡しする際に経験した問題点を検討した。症例は,入所による視障リハ訓練を希望した3例であった。主要な問題点は,入所までの待機期間が長く,その間の待機場所がないこと,重複障害者のための施設が少ないこと,施設入所までの手続きが複雑であることであった。対策として,視障リハの早期介入,文書による情報交換,ロービジョン外来の設置および担当者の養成が必要と思われた。
Much is to be desired when visually handicapped persons are referred from eye hospitals to rehabilitation facilities. We had three patients who wished to enter a rehabilitation center for professional training. The major problems were: too scant availability of facilities for the multiply handicapped, too much paperwork before admission, too long waiting time and lack of adequate place of stay before admission. Following actions seemed to be necessary: to offer informations about rehabilitation facilities to the patients at the earliest occasion, to keep a rehabilitation specialist in medical institutions, and to provide documents to share informations among the clinical staff.
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