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目的
本研究の目的は、助産実習においてバースレビューを体験した学生が抱く困難を明らかにし、教育の在り方を検討することである。
対象と方法
研究デザインは質的記述的研究方法である。研究参加者は、A大学看護学科専攻助産コース卒業した新人助産師5名であった。データ収集方法は、半構造化集団面接調査であり、A大学在籍中の助産実習におけるバースレビュー体験をテーマに集団面接を実施した。分析方法は、録音データから逐語録を作成し、バースレビュー体験における学生が抱く困難に関する内容について抽出して質的に分析した。また、本研究は帝京科学大学倫理審査委員会による承認を得て実施した。(承認番号:第111号)
結果
助産実習においてバースレビューを体験した学生が抱く困難に関する内容から、合計102コード、13サブカテゴリー、5カテゴリーが導き出された。学生は、初めてバースレビューを実施することにより【バースレビューの方法に対するとまどい】を感じ、実際に体験して困ったことや難しさを【思うようにできないもどかしさ】として実感していた。また、思いもよらない相手の反応に対する戸惑いと同時に自分の中で生じる感情を【相手の反応による動揺】として捉えていた。さらに、バースレビューを実施する上での【分娩体験を受容する難しさ】として、相手が抱く不安に直面し、分娩体験でふれてほしくない相手の核心をついてしまう怖さ、ネガティブな記憶への対応の難しさを実感していた。そして、【自分自身との対峙】によって、分娩時の自分の記憶の曖昧さや自分の行動からの気づきとして自己を振り返っていた。
結論
助産実習においてバースレビューを体験した学生が抱く困難の内容が明らかになった。助産実習において学生がバースレビューを実施する上で、学生が抱く困難を踏まえた上で、実習前後の教育的支援を検討し、評価していく必要性が示唆された。
Objective
The purpose of this study was to specify difficulties felt by midwifery students through their birth-review experiences at the midwifery practicum and, then, to investigate how the midwifery education should be.
Materials and Methods
A qualitative descriptive research method was employed for this study, in which five novice midwives who just graduated from the midwifery course of University A were involved as subject. For the survey a semi-structured group interview was conducted. At the interview, the subjects were asked questions about the birth-review experienced during the midwifery practicum at the university. The interview was electrically recorded and a verbatim report was prepared from the recorded data. Then, difficulties in their birth-review experiences were extracted for qualitative analyses. This study was approved beforehand by the Ethics Committee of University T(Approval No.111).
Results
From the difficulties felt by the midwifery students who experienced the birth-review at the midwifery practicum, 102 cords, 13 sub-categories and 5 categories were extracted. They felt [Confusion about the birth-review method] when they conducted the birth-review for the first time, and they also felt [Frustration at own insufficient coping ability] when they faced difficult situations. They considered their own confusion about unexpected reactions from puerperants and their own feelings at such occasion as [Discomposure due to puerperant's reaction]. Furthermore, they felt [Difficulty in accepting puerperants' birth experience] that includes fear to directly face puerperant's anxiety and/or negative memory and get straight to what a puerperant does not want anyone to talk about in relation to her childbirth experience. By [Confronting themselves], they reflected on themselves perceiving ambiguity of own memory at the time of puerperant's childbirth.
Conclusions
This study clarified the difficulties felt by the midwifery students who experienced the birth-review at the midwifery practicum. For better birth-reviewing, it was suggested necessary to take such difficulties into consideration when we discuss and evaluate the educational support given to the students before and after the midwifery practicum.
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