Japanese
English
- 有料閲覧
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
要 旨
本研究の目的は、看護学教育における臨床推論力を高める介入研究の動向を把握し、今後の課題を見出すことである。医学中央雑誌web版を用いて、検索式を「臨床推論」とし、絞り込みを「原著論文」「看護」で行い、検索して得られた5件の文献と、CINAHLを用いて、検索式を「TI clinical reasoning AND nursing students」とし、絞り込みを「学術専門誌」、「English」で行い、検索して得られた45件の文献から、看護学教育において臨床推論力を高めるための介入研究を行っていた文献18件を分析対象とした。分析の結果、臨床推論力を高めるための研究は、日本の学生を対象にした介入研究はなかった。介入内容は、シナリオに基づく事例検討のワークやシナリオに基づくシミュレーションの実施によるものであった。今後の課題として、個人ワークとグループワークの教育形態の違いが臨床推論力に及ぼす影響の研究の蓄積や、対照群を設定して前後比較や群間比較による効果検証をした研究の蓄積が必要である。
The aims of the present study were to understand the trends of interventional research to improve clinical reasoning ability in nursing education and to identify future issues. Of the five papers obtained by using Ichushi-Web with the search formula set as “clinical reasoning” and narrowing down the search for “original paper” and “nursing,” and the 45 papers obtained by using CINAHL with the search formula set as “TI clinical reasoning AND nursing students” and narrowing down the search to “scholarly journal” and “English,” 18 papers in which interventional research to improve clinical reasoning in nursing education was conducted were analyzed. The results of the analysis indicate that there are no interventional studies targeting Japanese students. The content of the interventions is based on scenario-based case study work and scenario-based simulations. As a future issue, it is necessary to accumulate research on the effects of differences in the educational form of individual work and group work on clinical reasoning ability, and to accumulate studies to establish a control group and to verify the effects by comparing results before and after and between groups.
Copyright © 2020, Japan Society of Nursing and Health Care All rights reserved.