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要 旨
本研究では、研究者の開発した教育プログラムで用いた教材が学生の臨床推論を深める上で有用かを質的に明らかにすることを目的とした。その結果、臨床推論における教材の役割に関して、【患者の生理学的過程のアセスメント促進】、【アセスメントから看護計画立案までの一貫した思考の促進】、【今後起こりうる変化を組み込んだ看護計画立案の支援】、【病気と生活の両方に着目する思考の促進】、【看護展開するために必要な関連学習の支援】の5カテゴリーが抽出された。本研究で用いた教材を用いることで、学生は臨床推論のサイクルを適切に踏むことができると考えられた。よって、本教材は、学生の臨床推論を深める上で有用である可能性が示唆された。
The aim of this study was to qualitatively describe the usefulness of the teaching materials on pathophysiology used in an educational program conceptualized for the purpose of developing the clinical reasoning of nursing students. The results revealed five categories that can be used to describe the role of the teaching materials in clinical reasoning development: 1) facilitating assessment of patients' physiological processes; 2) facilitating consistent thinking from assessment to nursing planning; 3) helping nursing care planning incorporate potential future changes; 4) facilitating to think focusing on both disease and lifestyle; and 5) helping to learn related content necessary for nursing development. It can be inferred that the use of the teaching materials applied in this study assists students in following through with the clinical reasoning cycle. In conclusion, it is implied that these teaching materials may be useful in developing the clinical reasoning of nursing students.
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