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要 約
【研究目的】
本研究の目的は、開発した自然災害時における病院看護管理職の受援力が向上する教育プログラムの効果を検証することである。
【研究方法】
本研究は介入研究であり、介入群にe-learningを実施した。効果測定には本研究のために作成した質問紙を用い、分析はt検定、符号検定、傾向スコアを用いた重回帰分析等を行った。なお兵庫県立大学看護学部・地域ケア開発研究所研究倫理委員会の承諾を得て実施した。
【結 果】
介入群で受講後の正解合計が高く、統計的有意差があった。さらに傾向スコアを用いた検証でも、介入群は対照群に比べて受講後の正解合計が高く、統計的有意差があった。介入群の正解者数で統計的に有意差があった問題は、支援の必要性とその査定、支援要請時の心理とその対処等に関する問題であった。
【考 察】
受援に関する教育プログラムの効果が示された。また、本教育プログラムで、派遣要請のプロセス、支援要請時におこる心理への対処方法がわかることが示された。
Purpose
The study's purpose is to verify the effectiveness of an educational program developed to improve hospital nursing administrators' ability to accept supporting nurses.
Research Method
Participants were randomly divided into an intervention group that participated in the program and a control group. Program effects were measured using a questionnaire designed for the study's purpose. The total number of correct answers was analyzed with the paired t-test, unpaired t-test, chi-square test, sign test, and multiple regression analysis using propensity scores. The study was approved by the Research Ethics Committee of the College of Nursing Arts and Sciences, University of Hyogo, Research Institute of Nursing Care for People and Community.
Results
There were significant differences in the number of correct answers between the two groups, with the intervention group giving more correct answers than the control group. The questions answered correctly by the intervention group were related to the need for assessment and support, understanding of the psychology behind an appeal for support, coping processes, and requesting nurses' best method of contact.
Discussion
The effectiveness of the program was demonstrated as program participants showed an understanding of the procedure of dispatch, the psychology behind requesting support, coping processes, and requesting nurses' best method of contact.
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