Japanese
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要旨
目的:臨床で働く看護師が経験する良いチームワークとはどのようなものかを明らかにすることであった.
方法:看護師13名に半構造化面接を実施し質的記述的に分析した.
結果:臨床看護師は【チームでの仕事がスムーズに行くように態勢を整える】【お互いの仕事をフォローする】【メンバーが働きやすいように行動する】というチームワーク行動をとっていた.また,【チームの実践でチームワークを学習する】ことや【多職種との連携活動を通してチームワークを学習する】ことからチームワークを学んでいた.そして,これらが【チームによるケアの成果を実感する】ことに繋がったとき,チームワークが良いと認識していた.
結論:チームワーク良く働くためには,チームで良いケアをするという目標を共有し,実践をチームでケアをするという視点からリフレクションすることや,チームワークの経験をチームの一員としてと るべき行動として意味付けすることによって学ぶことが重要である.
Objective: This study aimed to clarify clinical nurses' perceptions of effective teamwork.
Method: Semi-structured interviews were conducted with 13 nurses working in general wards. The contents of interviews were analyzed descriptively and qualitatively.
Results: Clinical nurses are [Making arrangements so that the team can work smoothly], [Supporting one another's work], and [Acting in a way that allows other members to work easily]. They also learn teamwork from [Learning teamwork in team practice] and [Learning teamwork through activities by interprofessional collaboration]. When these activities become [Realizing the result of care by the team], they can feel effective teamwork.
Conclusion: To have effective teamwork, it is crucial to share among team members the goal of providing quality care, to reflect on the practice from the viewpoint of effective team work, and to learn by associating the experiences of teamwork with actions to be taken as a team member.
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