Japanese
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要旨
この研究は,臨床実習における看護過程展開の学習効果を学生の自己評価の立場で設定し,学習効果と学生の受持患者の特性,実習分野,学生の所属グループ,実習の進行過程とを関連づけて,学習効果上の問題を浮き彫りにし,学習効果を高める方法の検討資料にすることを目的とする。
実習のすすめ方は学生を系統抽出法による8人づつのグループ編成で一年間同一グループに所属して順次各実習分野をローテイトしている。研究方法は,当看護学科3年次の学生77人を対象に,同一実習分野での3週間毎の実習の最終日に,一定様式の調査用紙に自己記入方式による回答を求めた。
主な調査項目は,看護過程展開の構成要素についての学習程度と受持患者とのかかわりの状況である。
結果の概要は以下の通りである。
1)看護過程展開の各構成要素でみた学習効果は,各々の実習分野内,実習分野間共に差異がみられた。またグループ間でも差異がみられた。
2)受持患者とのかかわりのうち,主に意思伝達面で小児実習と成人系実習全般との間に差異がみられた。また成人系実習のなかでは内科A実習(予後不良患者の看護)と他の成人系実習の間に差異がみられた。また患者とのかかわりの状況はグループ間でも差異がみられた。
臨床実習における看護過程展開の学習効果には,実習分野による特徴とグループメンバーの相互関係が示唆されたが,今後さらに検討を深めたいと考える。
Abstract
We studied how learning effects of clinical nursing practice and relationship with the patients were affected by characteristic of patients, practice fields, and reference groups, using self-evaluation of nurse students. 77 nurse students were asked on the last day of the nursing practices of every 3 weeks, by the questionnaire sheets concerning the nursing process and relationship with their patinents.
The results were as follows:
1) There were the differences within and without practice fields, regarding learning effects of elements of nursing process. Likewise, there were the differences in groups.
2) There were the differences in a pediatrics nursing practice and total adult nursing practices, regarding the relationship with the patients. As was above-mentioned, there were the differences in a medical nursing practice (end stage patients) and the other adult nursing practice.
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