Japanese
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要旨
本研究は,小児看護実践で看護婦が直面する倫理的問題とその問題を解決する看護婦の対応を明らかにすることを目的とした.対象は,小児専門病院へ勤務する小児看護経験5年以上の看護婦18名である.データ収集は非構成面接を行い,得られたデータから質的帰納的分析を行った.小児看護実践で看護婦が直面している倫理的問題は,1)延命治療の是非,2)医療の情報提供の不足,3)子どもの人権が尊重されていない,4)看護婦の継続教育の不足,5)快適な療育環境が提供されないの5つに分類された.
看護婦は,倫理的問題を感じてはいるが,看護婦自身の問題と捉えていないために倫理的問題を解決する行動はとっていなかった.これらの問題を解決するためには,1)日々の看護実践を通じて自らの倫理的感受性を発達させる.2)看護婦が倫理的感受性を高めて行くことを助ける人的資源(CNSなど).3)看護婦が患者の擁護者としての役目を果たせるよう,看護婦のパワーで職場を変化させて行く必要性が示唆された.
Abstract
This study examined ethical problems in pediatric nursing and the nurses' attitudes towards these problems. The methodology was qualitative. Unstructured, tape-recorded interview data were collected from 18 pediatric hospital nurses with more than five years of clinical experiences. The nurses confronted ethical problems on a daily basis and these were categorized into the following topics: 1) life-prolonging treatment, 2) informed consent, 3) child human rights, 4) education of staff nurses, 5) care environment. Although the nurses identified these problems as ethical issues, they took no action because they defined their role as having severe limitations.
Directions for solving these problems emerged from the data: 1) nurses' need to further develop ethical sensitivity, 2) more advanced clinical and academic nurses who can assist nurses to develop greater ethical sensitivity, and 3) nurses' empowerment that can change the health care environment so that the nurse fully takes the patient advocacy role.
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