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【目的】本研究の目的は,プログラムの質の確保に向けての示唆を得るために,「EASEプログラム」に関する文献から,介入効果と看護者に必要な要素を抽出することである.【方法】「行動変容プログラム」と「EASEプログラム」に関する論文を,医学中央雑誌とPubMedを使って検索し,さらにハンドサーチも行い文献を抽出した.抽出した文献を精読し,EASEプログラムによる介入効果を,設定した目標の達成状況から明らかにした.また,看護者がEASEプログラムを実践する際に必要と思われる要素を論文内から抽出し,特徴と共通点を明らかにした.【結果】「行動変容プログラム」と「EASEプログラム」に関する論文は94論文であった.論文を検討した結果,EASEプログラムによる介入の効果は検証されたが,一部論文において活用方法の誤用が認められた.また,実践する看護者に必要な要素として最も多かったのが,コミュニケーション技術であった.【考察】EASEプログラムの効果は検証されたが,活用方法の誤用は患者へセルフマネジメントを強要することにつながる.それを防ぐためには,患者と相談しながら適切な技法を選択し,実施することが重要である.また,EASEプログラムを実践する看護者が,患者の価値観や生きがいを引き出すコミュニケーション技術を習得することが,EASEプログラムを円滑に進めるためにも必要であると考える.【結論】EASEプログラムの効果は88.6%であった.また,EASEプログラムを実践する看護者に必要な要素は,コミュニケーション技術であった.
Purpose: To obtain suggestions for the maintenance of the quality of“EASE program”, we extracted intervention effects and elements required of nurses from the literature on these programs. Methods: We searched for papers on“behavior change programs”and“EASE program”using the Japana Centra Revuo Medicina and PubMed and also conducted a search manually to extract references. The extracted references were read closely, and the effects of interventions using EASE program were clarified based on the degree of achieving established aims. In addition, elements required of nurses to perform EASE program were extracted from the papers, and their characteristics and similarities were clarified. Results: There were 94 papers on“behavior modification programs”and“EASE program”. Evaluation of the papers confirmed the effects of interventions using EASE program but their improper use in some papers. The most frequently observed element required of nurses was communication skills. Discussion: The effects of EASE program were confirmed. However, their improper use pushes patients toward self-management. To prevent this improper use, the selection and practice of appropriate techniques by consulting with patients are important. In addition, nurses performing EASE programming EASE program should learn communication skills to entice patients to speak about their views and to take an interest in something for the smooth advancement of such programs. Conclusion: The effect of the EASE program were 88.6%. The element primarily required of nurses who perform the EASE program was communication skills.
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