Japanese
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要旨
本研究の目的は看護基礎教育における,呼吸に関するフィジカルアセスメント教育のミニマム・エッセンシャルズのコンセンサスを得ることである.
研究は量的記述的方法を用いて,データ収集方法はコンセンサスメソッドの一つであるデルファイ法を用いて実施した.研究対象者は全国の看護・看護系大学でフィジカルアセスメントまたはそれに相当する科目の担当教員86名(60校)であった.調査は3回実施し,それぞれ前回の調査結果のフィードバックを添えた質問紙で行われた.また,ミニマム・エッセンシャルズを抽出するために,「現行の授業時間数の60%に短縮されたと仮定して検討する」ことを質問紙にもりこんだ.コンセンサスを示す同意率は51%を採用した.
結果として,[構造と機能]5項目,[インタビュー]7項目,[視診]10項目,[触診]1項目,[打診]1項目,[聴診]6項目,[計測データ]2項目の32項目のコンセンサスを得た.
Abstract
Purpose: The purpose of this study is to obtain a consensus on minimum essentials in physical assessment education concerning respiration, which is provided in basic education of nursing in Japan.
Design: The design of this study was quantitative descriptive study using the Delphi technique, one of consensus methods.
Method: The participants were 86 nurse educators at 60 nursing schools who were in charge of physical assessment or similar subjects. The questionnaire was sent 3 times along with the results of each previous questionnaire for feedback. The questionnaire should be answered under the hypothesis that the total hours of lectures was reduced to 60% of the current time, and the consensus should be equated with 51% agreement amongst respondents.
Result: Respondents selected 32 items. The details of the 32 items are as follows;five (5) [structure and function] items, seven (7) [interview] items, ten (10) [inspection] items, one (1) [palpation] item, one (1) [percussion] item, six (6) [auscultation] items, and two (2) [monitoring data] items.
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