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高齢期に糖尿病診断を受けた患者が,セルフケア行動を習得していく過程でどのような経験をしているのかを明らかにする目的で,外来通院している診断時高齢の2型糖尿病患者14名を対象に半構造化面接を行い,エスノグラフィーの手法を用いて分析した.
その結果,患者の経験は10のサブテーマで表わすことができ,さらに性質が類似した4つのテーマへと統合された.テーマは,①診断されることは今ある自分が揺らぐ,糖尿病患者としての始まりであった,②糖尿病とも医療者とも,付かず離れずの距離感を保っていた,③糖尿病治療の根幹と位置付けられている食事療法がもつ意味の大きさが,自分の想い描いていた高齢者として生きることへの壁として立ちはだかっていた,④糖尿病になっても絶えることなく健康な老いを切望していた,であった.
以上から医療者は,高齢期に診断された患者に対して,診断されたときから始まる糖尿病と老いが重なる怖さを考慮したケアを提供する必要性があると示唆された.
This study was carried out to clarify the experience of self-care learning in diabetes patients diagnosed in later life. We applied an ethnographic approach targeting 14 type II diabetes outpatients diagnosed at the age of 65 or over.
As a result, patient experiences were categorized according to characteristics into 4 themes and 10sub-themes. The four themes were as follows :
1. Patients confused about the diagnosis before beginning to realize the reality of being a diabetes patient :
2. Patients maintaining a cautious distance from both healthcare providers and the realization of being a diabetes patient ;
3. Patients coming to grips with the importance of diet as a fundamental aspect of diabetes treatment and its interference with the later life that they had visualized ; and
4. Patients continuing to hope for healthy aging even after being diagnosed with diabetes.
The above-mentioned results suggested the need to provide care for diabetes patients diagnosed in later life considering the fear of both diabetes and aging.
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