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本研究は看護実践における倫理的ケアのコンピテンシーを明らかにし、評価尺度の原案を作成することを目的とした。看護実践における倫理的課題への取り組みに関するハイパフォーマーとして職場の長から推薦が得られた看護職者または高度実践看護師15名を対象に行動結果面接を行った。903分の録音データを質的記述的に分析したところ、498コードの看護師の体験が類似性と相違性の比較検討を経て抽象化され、22サブカテゴリ、4コアカテゴリが抽出された。コアカテゴリは【善いケアに関する感性・価値を表現する】【より善いケアとは何かを考えながら行為する】【より善いケアを提供するために間接効果をもたらす】【より善いケアの学習に向けて行動する】であった。22サブカテゴリをスペンサー・コンピテンシー・ディクショナリーと照合することによってコンピテンシーとして用いることの論理的妥当性を確認し、これを用いて評価票の原案を作成した。
This study aimed to clarify ethical care competency in practical nursing and to develop a draft evaluation scale. The Behavioral Event Interview was conducted with 15 nurses who were certified nurse specialist or highly experienced nurses nominated by the head of their workplace as high performers regarding efforts towards ethical issues in practical nursing. A total of 903 minutes of recorded interview data were analyzed qualitatively and descriptively, and 498 codes describing nurses' experiences were abstracted through comparative examination of similarity and dissimilarity, and 22 subcategories and 4 core categories were extracted. The four core categories were as follows, “expressing sensitivity and values of good care,” “providing care while considering what is better care,” “bringing indirect effects to provide better care” and “acting toward learning better care.” The 22 subcategories were checked against the Spencer Competency Dictionary to verify their theoretical validity as competencies. Finally, a draft evaluation scale was developed using 22 competencies.
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