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看護倫理に関する過去5年間の文献を詳細に分析・整理し、その問題と課題を明らかにし、看護倫理学としてどのような知の集積と知の普及が考えられるかを模索した。医学中央雑誌のweb検索システムから検索された、過去5年間の「看護倫理」をキーワードとする177文献を対象とした。文献数の年次推移を見るとともに、研究を「臨床」「教育」の分野に分類し、それぞれ、研究の対象と内容、および分析に使用したツールなどについて詳細に分析した。その結果、2003年以降の文献が1983-2008年までの全文献の約70%を占め、関心が高いことが示唆された。それらの文献の多くは、事例を振り返ることや講義を受けることで倫理に関する知識を得ることを目的としたものであり、知識を得た結果、臨床や教育の場で看護師としてどのような倫理的な実践に結び付けたのかは必ずしも明確ではなかった。
This paper revived 5 years nursing ethical studies and discussed the problems and theses then how to accumulate and spread nursing ethical knowledge. The literature reviewed was 177 research articles on nursing ethics published in Japan between 2003 and 2008 .We followed time series of the studies and classified them into ‘nursing practice’ and ‘nursing education’ categories. Then we discussed the studies in detail according to subject, contents and analytical methods. As a result 70% of the literatures from 1983 to 2008 was published after 2003. This shows our interest increased drastically. Previous studies mainly discussed whether case studies or lectures were effective. However, there was no clear discussion how the knowledge was utilized in nursing practice.
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