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要旨:本報告では訪問作業療法での支援を通して,クライエントの目標をやり遂げようとする意欲を測定可能な「リハビリテーションに関する達成動機尺度(以下,SAMR)」を用いた評価と介入を実施し,介護保険領域の作業療法におけるSAMRの臨床有用性を検討した.クライエントのSAMR初期評価は“やや低い”状態であり,面接によって大切な活動を実現できるための目標を設定した.さらに,目標への段階的な課題設定と歩数や意識づけの可視化により,クライエントの活動量や達成動機の向上(“やや高い”状態)を認め,訪問作業療法終了へとつながった.SAMRを用いた評価,介入はクライエントの意欲の特性に応じた支援を提供できると期待される.
In this report, we examined the clinical usefulness of Scale for Achievement Motive in Rehabilitation (SAMR) through the support of home-visit occupational therapy in the field of long-term care insurance. SAMR measures a client's motivation to achieve goals. Initial evaluation and intervention using SAMR revealed a “slightly low” motivation, and a goal was set to actualize important activities through interviews. In addition, setting up step-by-step tasks towards the goal, visualizing the number of steps, and increasing self-conscious improved the client's motivation to achieve (“slightly high”), leading to the termination of home-visit occupational therapy. Evaluation and intervention using SAMR may provide valuable support according to the characteristics of the client's motivation.
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