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内視鏡下手術においてシミュレーターを用いた訓練が,実際の手術に有用かどうかを検討した.医学生16人を対象として,バーチャルリアリティシミュレーター(VR)群6人,トレーニングボックス(TB)群6人,コントロール群4人に分けた.VR群とTB群には2時間×5日の訓練を行った.訓練後,ブタを用いて腸管切離,胃穿孔部閉鎖,胆嚢摘出術を施行させて,手術時間とエラー回数をみて技術レベルを評価した.総手術時間とエラー回数は3群で差はなかったが,穿孔部閉鎖の時間はVR群とTB群のほうがコントロール群より有意に短縮した.またVR群には実地の経験が,TB群には良いトレーナーが教育効果を上げるために必要なことが示された.
This study investigated whether the use of a simulator for training in endoscopic surgery could improve the performance of actual operations. Sixteen medical students were divided into 3 groups, i.e., a virtual reality simu-lator (VR) group (n=6), a training box (TB) group (n=6), and a control group (n=4). The VR and TB groups received 2 hours of training per day for 5 days. Then the subjects were requested to perform intestinal dissection, to close a gastric perforation, and to perform cholecystectomy in pigs. Performance was assessed from the operating time and the error score.
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